الأحد، 8 مايو 2011

ألسنة اللهب تتصاعد من مبنى متاخم لكنيسة امبابة

تطورت أحداث كنيسة ماري مينا بإمبابة بشكل سريع، حيث تجمهر آلاف الأهالي من المسلمين حول المنطقة الموجودة بها الكنيسة وسط حصار أمني شديد من قوات الجيش والأمن المركزي، فيما تصاعدت ألسنة اللهب وأعمدة الدخان من أحد المباني المتاخمة للكنيسة.

وسمع دوي إطلاق نار، قال شهود عيان إنه صادر من الكنيسة وقوات الجيش، فيما ردد آلاف المتجمهرين الإسلاميين هتافات ''إسلامية إسلامية''، و''إرفع راسك فوق انت مسلم''، ''إضرب إضرب ضربة قوية مصر هاتفضل إسلامية'' وسط بعض الشتائم لأشخاص داخل الكنيسة.

وأضاف الشهود أن هناك حريقاً اندلع في الشارع اتضح أنه مكان الحريق الأول في مقلب الزبالة أمام الكنيسة، وشوهدت أعمدمة الدخان تتصاعد من أحد المباني المتاخمة للكنيسة بعد أن اندلعت في محل ثيل أنه لتليح الأحذية، وتعمل قوات الدفاع المدني الآن في إطفاء الحريق.

وتحاول قوات الجيش والشرطة الموجودة في المنطقة السيطرة على الموقف بإطلاق النيران في الهواء واستخدام المياة والقنابل المسسلة للدموع، ومنع من هم داخل الكنيسة من إطلاق النيران في الهواء، وتفريق المتجمهون المتواجدون أمام الكنيسة.

تعليق

لابد من قانون

جديد لا لبس فيه لاشهار الاسلام ويكون موقعا عليه من قبل الكنيسه والازهر متعهدين بالحمايه .. ويتم عمل خطوط تليفونات للنيابه معروفه ومنشورة لاى حد عاوز يشهر اسلامه ويكون الاشهار بحمايه الدوله وبضمانات ومسئوليه جنائيه ان تعرض المشهر لاى ضغوط او احتجاز او تعذيب او إكراه . لان كده فوضى والدوله مش عارفه اللى اسلم من اللى ما اسلمش ولا تعرف مكانهم و اى منشاه تخضع للدوله ولا للحصون التى تمنع الدوله من الاقتراب منها ويخزن فيها السلاح وتنشر فيها الكراهيه.دون علم من الدوله.
مساجدنا مفتوحه للجميع ليس بها اقبيه ولا دهاليز ويمكن لاى فرد دخولها فى اى وقت من اوقات الصلاه. وكل ما يقال فيها سواء خطب او دروس مسموع للحى كله وليس داخل حصون .. منك لله يا مبارك مشيت وماسك فتيل 100 قنبله صنعتها.

تعليق

تخلفنا هيغطى على الثورة


للأسف مش قادرين نتمتع بالثورة بسبب النسبة الهمج من المصريين اللى ماصدقت قبضة الامن ضعفت فعايزة تلغى القانون و تمشى بشريعة الغابة ؟؟؟

انقذوا مصر

كل ده من البلطجيه والشرطه الخونه يا ريت تتحرك شويه يا عصام يا يا شرف

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

السلام عليكم ضع تعليقك وأترك بصمتك علي الموضوع مع خالص أحترامي وتقديري